|
طبق نتایج مطالعه جدید متخصصان دانشگاه هاروارد مصرف غذا های گیاهی سالم با كاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. این تحقیق نقش میوه ها، سبزی ها، آجیل، قهوه و حبوبات را در پیشگیری از دیابت مشخص كرد.
به گزارش نشریه Diabetologia؛ یكی از محققان این پژوهش اظهار كرد: بررسی نقش تك تك غذا ها به خاطر اینكه این مواد با هم به عنوان یك الگو مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته، دشوار است، اما متابولیت های منفرد ناشی از مصرف غذا های گیاهی غنی از پلی فنل مانند میوه ها، سبزی، قهوه و حبوبات همگی با رژیم غذایی سالم گیاهی و كاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.
محققان برای این تحقیق پروفایل های متابولیت مربوط به رژیم های غذایی مختلف گیاهی را شناسایی كردند. آنان قصد داشتند بررسی كنند كه چگونه متابولیت های خاص ممكن است بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تاثیر بگذارد.
به همین دلیل نمونه های پلاسمای خون و رژیم غذایی بیش از 10 هزار نفر را تجزیه و تحلیل كردند و ارتباط بین غذا های گیاهی سالم و ناسالم را بر اساس بیماری های قلبی، سرطان های خاص و سایر شرایط از جمله چاقی و فشار خون بالا در نظر گرفتند.
داده های متابونومیكس نشان داد رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه با پروفایل های متابولیت منحصر به فرد مرتبط است. این الگو ها به طور قابل توجهی بین رژیم های غذایی گیاهی سالم و ناسالم متفاوت بود. به طور كلی نمرات پروفایل متابولیت برای رژیم های غذایی سالم گیاهی با خطر كمتر بروز دیابت نوع 2، صرف نظر از عوامل خطر دیابت مانند وزن، مرتبط بود.
محققان گفتند یافته های ما از نقش مفید رژیم های غذایی گیاهی سالم در پیشگیری از دیابت حمایت و بینش های جدیدی را برای تحقیقات آینده ارائه می كند، اما مطالعات بیشتری برای تایید نقش علت ومعلولی آن در ارتباط رژیم های غذایی گیاهی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مورد نیاز است.
نتایج این مطالعه نشان داد شركت كنندگانی كه دیابت نوع 2 داشتند، غذا های گیاهی سالم كمتری مصرف می كردند. همچنین احتمال ابتلا به فشار خون و سطح كلسترول بالا در كنار داشتن سابقه خانوادگی دیابت و فعالیت بدنی كمتر در آنان بیشتر بود.
منبع: ایسكانیوز
|